Vraagje over administratie of betalingen?

We helpen je graag verder.

We doen ons best om onze facturen en contracten zo duidelijk en transparant mogelijk te maken. Is er iets dat je toch niet helemaal duidelijk is en zit je nog met een vraag? De kans is groot dat het antwoord dat je zoekt tussen onze vaak gestelde vragen staat:

 

 

Vragen & antwoorden

De meest gestelde vragen

Betaaltermijn

Betaalwijzes

Op welke manieren kan ik betalen?

Mazout: Mazout betaal je bij levering aan de chauffeur. Dit kan met cash, Bancontact of een combinatie van de twee. Een gespreide betaling is, mits je voldoet aan bepaalde voorwaarden, ook mogelijk. 

Gas en/of elektriciteit: Je kan betalen via domiciliëring of met een overschrijving (opgelet: overschrijving enkel mogelijk indien je PLUS-klant bent). Hierbij kan je kiezen voor een maandelijkse of driemaandelijkse betaling waarbij je factuur ofwel elektronisch ofwel via de post bezorgd wordt (opgelet: via de post enkel mogelijk indien je PLUS-klant bent). 

Wanneer betalen

Wanneer moet ik mijn factuur betalen?

Je factuur moet betaald zijn op de uiterste betaaldatum die aangegeven is op de factuur zelf.

Gespreid betalen

Kan ik mijn mazout ook maandelijks betalen?

Wil je je mazoutfactuur liever niet in één keer betalen? Kies dan voor gespreide betaling. Je betaalt dan gedurende 12 maanden één vast bedrag. Zo sta je nooit voor onverwachte verrassingen. Lees hier meer over gespreide betaling.

Domiciliëring

Hoe vraag ik een domiciliëring aan?

Met een domiciliëring geef je Comfort Energy de toestemming om de betaling van je factuur rechtstreeks met je bank te regelen.

• Word je klant bij Comfort Energy? Selecteer ‘domiciliëring’ wanneer je je betalingsgegevens invult.
• Ben je al klant bij Comfort Energy en wil je alsnog betalen via domiciliëring? Geen probleem. Download hier het formulier, stuur het ons ondertekend terug en wij brengen alles in orde.

 

Factuur

Onderdelen factuur

Welke onderdelen vind ik terug op mijn energiefactuur?

Je energiefactuur bestaat uit 3 delen:
• Je energiekost: afhankelijk van je verbruik
• De distributie- en transportkost: deze kost voor het vervoer van elektriciteit en gas over het netwerk wordt bepaald door de netwerkbeheerders.
• De wettelijke taksen, heffingen en toeslagen: deze worden bepaald door de federale overheid.

Vast bedrag

Hoe berekenen jullie het vast bedrag (voorschot) dat ik maandelijks (of driemaandelijks) betaal?

De distributienetwerkbeheerder kijkt naar de verbruikshistoriek op je adres en stuurt op basis hiervan een bepaald verbruik door. Dat gebruiken we om je voorschotbedrag te bepalen.

Vast bedrag aanpassen

Kan ik dit voorschotbedrag laten aanpassen?

Dat kan. We bekijken dit graag samen met jou. Neem contact op met onze klantendienst op het nummer 078 150 700. Let wel: een lager voorschot kan ervoor zorgen dat je jaarafrekening hoger uitvalt.

Frequentie facturen

Kan ik zelf bepalen hoeveel voorschotfacturen ik per jaar ontvang?

Jazeker, je kan kiezen tussen een maandelijkse of driemaandelijkse facturatie. Dit geef je aan wanneer je klant wordt bij Comfort Energy. Wil je dit nadien nog wijzigen? Dan neem je best even contact op met onze klantendienst op het nummer 078 150 700.

Jaarafrekening

Hoe wordt de jaarafrekening berekend en wanneer ontvang ik ze?

Eén keer per jaar komt je netbeheerder jouw meterstanden opnemen of ontvang je een kaartje waarmee je jouw meterstanden zelf kan doorgeven. Je netbeheerder geeft Comfort Energy vervolgens deze meterstanden door. Op basis hiervan maken wij jouw jaarafrekening op. Dit kan enkele weken duren.

Duplicaat

Kan ik een duplicaat van mijn factuur krijgen?

Dat kan zeker. Neem contact op met onze klantendienst op het nummer 078 150 700.

Contract

Contract verlengen

Wat gebeurt er als mijn contract van 1 of 3 jaar afloopt?

Je contract wordt automatisch en stilzwijgend verlengd. Twee maanden vooraf ontvang je van ons een bericht met de datum waarop je verlenging ingaat en de eventuele vernieuwde tarieven. Wens je geen gas / elektriciteit meer van Comfort Energy? Dan kan je deze twee maanden gebruiken om op zoek te gaan naar een nieuwe leverancier.

Contract stopzetten

Hoe kan ik mijn contract bij Comfort Energy opzeggen?

• Verkies je een andere leverancier? Meld je aan bij je nieuwe leverancier, zij zullen de overstap voor je regelen. Je ontvangt dan van ons een eindafrekening waarop we je vaste, maandelijkse bedrag bekijken in functie van je reële verbruik van de afgelopen maanden.

• Mag je meter definitief worden afgesloten? Neem dan contact op met je distributienetbeheerder.

Overlijden

Wat moet ik doen bij een overlijden?

• Partner (of andere gedomicilieerde) blijft in de woning wonen
De partner (of andere gedomicilieerde) bezorgt ons een overlijdensakte waarop zijn naam vermeld staat. In een begeleidend schrijven laat hij weten dat hij het contract wil overnemen.

• Iemand anders neemt een contract voor de woning
De vertegenwoordiger van de overledene vult samen met de overnemer het energieovernamedocument in. Bij de handtekening voor de overledene noteer je ‘klant overleden’. De huisbaas of vertegenwoordiger van de overledene mag tekenen ter bevestiging van de meterstanden.

Opgelet:

Ok